IntraLase Synfelsbehandling

Eftersom många efterfrågat hur min laserbehandling gick till, om de gjorde ont, hur det fungerar etc etc. Så därav detta inlägg då jag skriver om mina egna erfarenheter. Tar hjälp av Globen Ögonklinik´s hemsida för fakta :)

Jag hade bokat tid för förundersökning klockan 08 i måndags och skulle en timma senare träffa läkaren som skulle fatta beslut om eventuell behandling. Sköterskan som jag träffade först gjorde prover och mätte ögonen, bland annat fick jag bedövningsdroppar för att de skulle mäta hornhinnans tjocklek genom att trycka en pennliknande sak mot hornhinnan..kändes inte alls men kändes roligt. Sköterskan kontrollerade också mina glasögon för att se vad styrkan var på dem samt gjorde en standars synundersökning för att se styrkan på ögonen nu.

Sedan fick jag information om de olika laseralternativen, de stod mellan ELSA och IntraLase. Jag var inställd på att göra en ELSA då den lät vettigast (och var billigast) samt de var den som jag hört mest om..

ELSA: En ytlig behandlingsteknik som bygger på principen att man löser yttersta cellskiktet från hornhinnan med en svag alkohollösning varvid cellskiktet föses upptill ögats övre del. Laserbehandlingen polerar sedan om hornhinnans yta för att ersätta glas- eller kontaktlinsbehovet.

Men nackdelen är att man skulle troligtvis ha otroligt ont i ca 3 dagar då det nya cellskicket skulle byggas upp då ögat har så pass många nerver. Efter övervägning med sköterskan och efter ett samtal med pappa för rådgivning bestämde jag mig dock för en IntreLase vilket är en nyare metod som är HELT smärtfri! Enligt informationen skulle ögonen skava under några timmar efter operationen och sedan skulle man se lika bra som man gjorde tidigare med glasögonen. Detta var viktigt då jag skulle ha tid för flytten på tisdagen och börja skolan på onsdagen...jag kunde inte ligga deckad i 3 dagar som jag skulle gjort om jag valde ELSA.

IntraLase: IntraLase är den senaste generationens LASIK behandling där fliken skapas helt med laser istället för en mikrokeratom som vid traditionell LASAK/LASIK. Med Intralase utförs med andra ord samtliga steg i behandlingen med laser. Detta ger en mer skonsam och exakt behandling.

IntraLase är en väl utprovad metod. Fördelarna med Intralase är att man kan skapa mikrotunna, individuella flikar med ökad säkerhet och precision. Detta ger mindre obehag och kortare tid för återhämtning samt minskar risken för infektioner.

Sedan fick jag sitta ner och invänta att få komma in till läkaren som låg efter schemat så skulle inte komma in till 09 då jag hade tid, men personalen var så otroligt glada, hjälpsamma och trevliga att de inte gjorde något att vänta. Vid 10.30 träffade jag läkaren som bara sa positiva saker, han gjorde extra mätningar för att kontrollera sköterskans mätningar var korrekta. Vi gick igenom ingreppet och sedan fick jag några smärtstillande tabletter och prata med en annan ögonsköterska som gick igenom ögondroppar som skulle tas under kommande dagar. En som jag ska ta 3 ggr dagligen i 3 dagar och en annan 5ggr dagligen i 5 dagar.

Nu var det dags att bege sig in i operationssalen och lägga sig under lasern!! La mig på plats och sköterska nr. 3 berättade igenom om vad som skulle hända, bland annat att bedövningen var så pass stark att man kunde genomföra inre ögonkirurgi efter dem..haha rätt tryggt att veta att de var riktiga grejer! Då läkaren kom in droppade dom i bedövningen och började första delen av ingreppet - göra ett "lock" i hornhinnan vilket gjordes genom att platta ut ögat och sedan skar lasern locket de hela tog 32 sekunder och det var svart några sek och sedan blev det JÄTTESUDDIGT. I nästa maskin korrigerades själva synfelet - laserbehandlingen vilket tog 16 sek. Ögat skulle vara still och att fokusera på en grön fläck - inte svårt för fläcken täckte hela ögat :p Under behandlingen krympte den gröna pricken och det luktade bränt hår - bye bye synfel. De gjorde ett öga i taget och de gjorde INTE ALLS ont..dock var det lite mer obehagligt på andra ögat då de skulle skapa locket...dock inte alls ont men kroppen hamnade nog lite i chock.

Jag såg otroligt suddigt men de lättade snabbt. På tåget hem började bedövningen släppa, jag blev allt mer dåsig och fick ont i huvudet. Kunde knappt öppna ögonen längre utan de rann tårar KONSTANT men hade fått ett kitt från kliniken med kompresser att torka med. När vi kom hem till mamma drack jag vatten och gick sedan och la mig med solglasögonen på. Det gick inte att sova för ögonen var "grusiga" och det var riktigt obehagligt så var svårt att sova. Tog ögondroppar för fullt och låg och blundade i 6h innan ögonen började att fungera som de skulle, dock var de fortfarande grusigt och vänstra ögat var fortfarande inte helt lätt att hålla öppet.

Morgonen efter gjorde det inte ont, de var inte grusigt i ögonen utan jag såg perfekt!! Efterundersökningen gick bra, jag såg bättre än majoriteten av de svenska folket utan mina glasögon, mycket bättre än förväntat.


Kommentarer
Postat av: .

Vart gjorde du det och vad var priset?

2010-09-02 @ 21:09:45
Postat av: Jojo

Globen ögonklinik på Kungsgatan och kostade 28.000 med allt inkluderat :) Väl investerade pengar!

2010-09-03 @ 21:20:04
URL: http://jojoaug.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0